0
saffron
profile avatar
 اوسک می‌تواند نقطه عطفی در افزایش نقش‌ آفرینی ایران و سهم آن در بازار جهانی محصول راهبردی و ارزشمند زعفران به عنوان طلای سرخ باشد.

راه‌اندازی سازمان جهانی زعفران (اوسک) که از سازمان اوپک الگو گرفته است با هدف همراهی همه فعالان صنعت زعفران از کشاورزان و تولیدکنندگان تا صادرکنندگان و تجار بزرگ و نیز کشورهای فعال در این حوزه با تاکید بر مرجع بودن ایران در تولید این محصول استراتژیک، به عنوان ایده‌ای نو در این حوزه توسط یک فعال حوزه تولید و صادرات زعفران در خراسان رضوی مطرح شده است.

تشکیل اوسک که در دو سطح ملی و بین‌المللی قابل تعریف است هم اکنون در عرصه داخلی در حال پیگیری است و آماده‌سازی و برنامه‌ریزی برای شکل گیری این ایده و تشکیل اوسک در عرصه بین‌الملل نیز در مراحل انجام قرار دارد .

وضعیت زعفران ایران

در حالی که کشور ایران بیش از ۹۰ درصد زعفران تولیدی جهان را دارد ، سهم اندکی معادل حدود پنج درصد از ارزش افزوده این محصول به جیب ایران و کشاورزان ایرانی می‌رود.

در حالی تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی و به طبع آن کشاورزان خراسانی کمترین منفعت را از بازار جهانی زعفران به دست می‌آورند که صادرات این محصول در قالب صادرات غیرنفتی می‌تواند نجات بخش اقتصاد کشور و محور اصلی در تحقق  اقتصاد مقاومتی باشد .

این اوضاع تلخ و تامل برانگیز در شرایطی رخ می‌دهد که زعفران در گروه محصولات با ظرفیت بسیار برای ایجاد اشتغال، توسعه اقتصاد و ارزآوری برای کشور مطرح است و افزایش تولید آن سرمایه کلان نمی‌خواهد و علاوه بر آن می‌توان با ایجاد صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی، سود حاصل از صادرات آن را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

سهم اندک ایران از تجارت طلای سرخ در جهان در عین تولید حدود ۹۵ درصدی این محصول گویای عمق فاجعه است و گلایه در زمینه کشت و تولید زعفران در کشورهایی مانند افغانستان یا بسته بندی زعفران ایران در اسپانیا به نام آن کشور، گلایه‌هایی است که در بی‌توجهی متولیان به سکوت منتهی شده است.

پیش‌بینی عضویت سایر کشورها 

سید احسان مصطفوی طراح سازمان جهانی تولید و صادرات زعفران (اوسک) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تشکیل اوسک در دو بخش داخلی و بین‌المللی مد نظر و پیگیری است گفت: در بخش داخلی دبیرخانه اوسک در مرحله پیگیری و تشکیل است که نیازمند همکاری جدی استانداری خراسان رضوی در این زمینه هستیم.

وی با اشاره به پیش‌بینی عضویت ۱۱ کشور در سازمان جهانی تولیدکنندگان زعفران ادامه داد: برای شکل‌گیری اوسک در ابعاد داخلی و بین‌المللی سه دوره کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طراحی شده است.

 

اهداف  اوسک

 در راه‌اندازی اوسک اهداف کلان ۱۷ گانه، اهداف ۱۴ گانه ویژه در سطح بین‌المللی و نیز راهبردهای ۱۷ گانه طراحی شده است.

وی گفت: از جمله اهداف تشکیل اوسک می‌توان به مدیریت قیمت جهانی زعفران، ایجاد ثبات و از بین بردن نوسانات مضر، فراهم کردن درآمد ثابت برای کشورهای عضو، تامین زعفران کشورهای مصرف کننده به صورت کارآمد و مقرون به صرفه، ایجاد بازارهای دائمی و کشف بازارهای جدید، ایجاد فضای امن برای سرمایه‌گذاری زعفران، ایجاد خط اعتباری مالی توسط بانک‌های معتبر جهانی، ایجاد و ساماندهی بیمه جهانی زعفران و ترویج و گسترش فراورده‌های غذایی و غذا داروهای زعفرانی اشاره کرد.

مصطفوی از افزایش تجارت جهانی زعفران و مشتقات آن، مقابله با سودجویی، قاچاق و تقلب در عرصه زعفران، ایجاد و راه‌اندازی بورس جهانی زعفران، کمک به رشد کشورهای درحال توسعه در حوزه زعفران و توانمندسازی تولید از دیگر اهداف اوسک نام برد.

وی در خصوص تاکتیک‌های مد نظر در فعالیت اوسک نیز افزود: یکپارچه‌ سازی استانداردهای جهانی زعفران، تشکیل صندوق امانات زعفران، گسترش و ایجاد بانک زعفران، ایجاد بانک تجربه زعفران، مطالعه نیازها و علایق مصرف‌کنندگان کشورهای جهان، گماردن رایزن و سفیر زعفران در کشورهای عضو، تشکیل شرکت‌های ملی زعفران در هر کشور و ایجاد کارخانه نوآفرینی زنجیره ارزش زعفران در کشور از این جمله این تاکتیک‌هاست.

وی همچنین در خصوص راهبردهای پیش‌بینی شده برای اوسک ادامه داد: شناسنامه‌دار کردن محصول و کشاورزان، آموزش‌های مدون و مستمر به کشاورزان در سطح بین‌المللی، تجارت منصفانه، ثبت روز جهانی زعفران، یکپارچه‌سازی سیاست‌های ناظر بر زعفران، شناساندن خواص زعفران به جهانیان، اعمال سیاست‌های توسعه یا محدودسازی در برخی کشورها برای کشت زعفران و بارورسازی ایده‌های حوزه زعفران از جمله راهبردهاست.

این فعال حوزه زعفران گفت: از جمله ارزش‌هایی که اعضای اوسک باید رعایت کنند می‌توان به مواردی از جمله اعتقاد به رابطه برد برد، مسوولیت‌پذیری، ترجیح منافع جمعی بر فردی، رعایت عرف تجارت بین‌المللی، توانایی تحمل تفاوت‌ها، نوع دوستی و مشتری‌مداری اشاره کرد.

برند ملی زعفران

مصطفوی گفت:در درجه اول باید برند ملی و نام تجاری ملی برای زعفران ایران ایجاد کنیم و با توجه به میزان تولید زعفران در شهرستان‌های مختلف می‌توان به ایده نامگذاری این برند توجه کرد.

 در تشکیل دبیرخانه به همکاری استانداری خراسان رضوی نیازمندیم ضمن اینکه ساختمان مرکزی اوسک که به شکل گل زعفران طراحی شده نیز به میزبانی مشهد و با هدف جلب توجه دنیا به تولید زعفران خراسان رضوی احداث می‌شود.

اوسک راهی برای یادآوری نام زعفران ایران

وی افزود:با تشکیل این سازمان، ایران می‌تواند به مرجع اصلی تعیین قیمت زعفران در دنیا تبدیل شود و نقش خود را در زمینه تولید و صادرات این محصول به کشورهای جهان به خوبی ایفا کند

افغانستان مدعی تولید زعفران درجه یک

مصطفوی گفت: اخیرا زمزمه‌هایی مبنی بر مدعی بودن افغانستان در تولید زعفران با بهترین کیفیت‌ شنیده می‌شود و این در حالی است که زعفران کالای استراتژیک ایران با قدمت بیش از هزار ساله است و بهترین زعفران دنیا در خاک ایران و خراسان به عمل می‌آید.

وی افزود: براساس آزمایش عیار زعفران ایران در هر آزمایشگاه ثابت می‌شود زعفران سایر کشورها قابل قیاس با طلای سرخ ایران نیست.

با هدف حل این مشکل و با توجه به محور بودن شهرستان تربت‌حیدریه در تولید زعفران، نخستین زنجیره زعفران در این شهرستان راه‌اندازی شد که در زمینه تولید این محصول به کشاورزان آموزش داده می‌شود.

مصطفوی گفت: در این راستا نخستین کارخانه نوآفرینی زنجیره ارزش زعفران در این شهرستان فعال شد که در آن به علایق و سلایق مشتری به عنوان یکی از حلقه ‌های تولید زعفران توجه شده است.

گام‌های نخست 

وی ادامه داد: در حال حاضر بزرگترین و مجهزترین انبارهای زعفران کشور، بزرگترین تالار تخصصی زعفران، اولین و تخصصی‌ترین موزه زعفران، اولین کتابخانه تخصصی زعفران، اولین تالار گفت و گوی زعفران و نخستین فروشگاه تخصصی اداوات کشاورزی ویژه زعفران در شهرستان تربت‌حیدریه فعال است. 

این فعال حوزه تولید و صادرات زعفران کشور گفت: در راستای بهبود تولید نیز علاوه بر فعالیت مجهزترین آزمایشگاه‌های تخصصی زعفران با توجه به استانداردهای نوین، نخستین دستگاه سورتینگ پیاز زعفران کشور را اختراع کرده‌ایم که راندمان تولید را تا سه برابر افزایش می‌دهد.

وی افزود: به این ترتیب با کاشت پیاز زعفران توسط این دستگاه در هر هکتار بیش از ۱۰ کیلو برداشت محصول انجام می‌شود در حالی که هم اکنون میانگین برداشت این محصول در کشور سه کیلو و ۸۰ گرم در هکتار است.

 

 هویت یابی زعفران در عرصه بین المللی

دکتر علیرضا کوچکی عضو هیئنت علمی دانشگاه فردوسی مشهد : زمانی که سطح زیر کشت این محصول در کشور ۱۰۰ هزار هکتار بود ۴۰۰ تن تولید با عملکرد ۳.۵ کیلو گرم در هر هکتار داشتیم و اکنون نیز میانگین عملکرد همین میزان است و  این در حالی است که در تمام محصولات باغی و زراعی میزان عملکرد تا سه برابر افزایش یافته است و گرچه برخی کشاورزان موفق به افزایش چشمگیر عملکرد شده‌اند اما به صورت میانگین هنوز تغییری حاصل نشده است.

وی ادامه داد: باید در زمینه تعریف هویت حقوقی و بین‌المللی برای زعفران اقدام شود تا علاوه بر شناخته شدن زعفران به نام ایران و حفظ منزلت و جایگاه آن شاهد جلب توجه جهانیان به محصول ایران شویم.

این استاد دانشگاه گفت: کشورهایی مانند اسپانیا و یونان که در زمینه زعفران، بسته بندی و عرضه آن دارای فعالیت چشمگیر هستند اقدام به تعریف شاخص های هویتی این محصول برای خود کرده اند حال آن که هنوز برای زعفران ایران شناسنامه مشخص و جهانی تعریف نشده است.

وی با بیان اینکه مشکلات موجود در رابطه با زعفران، مشکل دولت‌هاست افزود: با توجه به فعالیت و وظیفه مندی ۱۸ دستگاه و سازمان در حوزه زعفران و وجود دانشکده ها، محققان و پژوهشگران فراوان هنوز هیچ اتحاد و هماهنگی میان این بخش ها در کشور مشاهده نمی‌شود و این وضع به ارزش اقتصادی و جایگاه این محصول صدمه می زند.

کوچکی با اشاره به گسترش بی رویه کشت زعفران در ۲۲ استان کشور ادامه داد: بنابود در سال ۱۴۰۰ میزان عملکرد زعفران در هر هکتار به هفت کیلو گرم برسد حال آنکه هنوز این مهم به صورت سراسری و همه جانبه محقق نشده است.

وی افزود: با توجه به اینکه کشت این محصول در گذشته با کمترین و طبیعی‌ترین نهاده‌ها انجام می‌شده است افزایش عملکرد این محصول توسط برخی کشاورزان از طریق استفاده از نهاده‌های بی کیفیت محقق شده که این امر موجب اثرگذاری منفی بر کیفیت محصول نهایی شده است و باید این هشدار را نسبت به کاهش کیفیت محصول زعفران و تاثیر منفی آن در بازار جهانی جدی بگیریم.

 فرآوری زعفران 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بیش از ۱۲۰ واحد بسته بندی زعفران در خراسان رضوی گرچه فعالیت مناسبی دارند اما تمام این واحدها محصول را به صورت خام بسته بندی می کنند.
محمدرضا اورانی افزود: در زمینه فراوری محصول زعفران بسیار مختصر و در حد تولید چای و برخی نوشیدنی‌های زعفرانی فعالیت‌هایی انجام شده اما در بسیاری از زمینه های فعالیت در این حوزه هنوز اقدامی نشده است.
اورانی افزود: سطح زیر کشت زعفران در خراسان رضوی بیش از ۸۶ هزار هکتار است و بیش از ۳۰۰ تن محصول از این سطح برداشت می‌شود.

وی ادامه داد: در مجموع ۱۴۴ هزار بهره بردار در حوزه کشت زعفران در این استان فعالیت دارند و به ازای هر هکتار سطح زیر کشت زعفران ۲۰۰ نفر روز اشتغال و یک فرصت شغلی دایم ایجاد می‌شود.

وی گفت: پارسال حدود ۲۵۰ تن زعفران این استان به ارزش ۳۵۵ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شد.

اورانی افزود: با پایان برداشت محصول از مزارع زعفران میزان تولید این محصول در استان امسال به ۳۱۰ تن رسید.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده به صورت میانگین ۲۰ درصد برداشت محصول زعفران امسال بر اثر خسارت ناشی از شرایط آب و هوایی از بین رفته است از این رو این میزان برداشت، تقریبا معادل پارسال است و افزایش چندانی نداشته است. پارسال نیز ۳۱۰ تن زعفران از ۸۶ هزار و ۴۰۰ هکتار مزرعه در خراسان رضوی برداشت شد.

اوسک و مرجعیت ایران در تعیین قیمت زعفران

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس  گفت: طرح راه‌اندازی سازمان جهانی زعفران با نام اختصاری “اوسک” در دستورکار قرار دارد که با تشکیل این سازمان، بورس کالای ایران می‌تواند به مرجع اصلی تعیین قیمت زعفران دنیا تبدیل شود.

سیدحسن حسینی شاهرودی افزود: برای ساماندهی بازار داخلی، زعفران در حال عرضه در بورس کالاست تا رفته رفته قیمت واقعی زعفران ایران برای خریداران خارجی مشخص شود.  
وی با بیان اینکه راه‌اندازی سازمان جهانی زعفران باید مورد حمایت مسوولان قرار گیرد ادامه داد: زعفران محصولی است که بیش از ۹۰ درصد آن در ایران تولید می‌شود و به طور یقین با راه اندازی سازمان جهانی زعفران، فرصت استثنایی برای نشان دادن ظرفیت تولید و کیفیت زعفران ایران در جهان فراهم می‌شود. 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به طرح راه‌اندازی سازمان جهانی اوسک افزود: برای مدیریت بهتر تولید و صادرات و حل مشکل فروش فله‌ای زعفران باید سازمان جهانی همچون اوپک راه‌اندازی شود تا با تحقق این رویداد، سهم ایران از تجارت جهانی زعفران افزایش یابد. 

حسینی شاهرودی گفت: در این میان ورود زعفران به بورس کالا یک گام مثبت در راستای اصلاح این روندها بوده است که با راه اندازی سازمان جهانی اوسک زمینه برای شناساندن زعفران ایران به دنیا و مرجعیت قیمتی بورس ایران فراهم می شود. 
پیش‌بینی می‌شود با تشکیل اوسک علاوه بر اینکه کشاورز، مصرف‌کننده و صادرکننده به حقوق اصلی خود می‌رسند، شاهد استانداردسازی این محصول و رشد ارزآوری زعفران خواهیم بود.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا

X